1.3.2. Organiczne zaburzenia afektywne a występowanie epizodów depresji, hipomanii i manii

Organiczne zaburzenia nastroju (afektywne) mogą wynikać z chorób, uszkodzeń lub też urazów będących przyczyną uszkodzenia mózgu. Interesujący wydaje się fakt, iż zaburzenia emocjonalne mogą pojawić się jako pierwszy objaw wskazujący na występowanie zaburzenia ośrodkowego układu nerwowego (OUN).

Najczęstszym zaburzeniem nastroju, które występuje u pacjentów neurologicznych, jest depresja mogąca wynikać z bezpośredniego uszkodzenia i/lub będąca reakcją na chorobę. Organiczne zaburzenia depresyjne mogą być następstwem takich chorób neurologicznych, jak: choroba Parkinsona, infekcyjne zapalenie mózgu, otępienie.

Natomiast choroby neurologiczne, takie jak: choroba Huntingtona, Wilsona, choroby naczyniowe mózgu (jak np. udar czołowo-podkorowy czy udar zwojów podstawy), stwardnienie rozsiane, nowotwór, epilepsja mogą zwiększyć szansę wystąpienia zarówno depresji, jak i hipomanii lub manii.

Dodatkowo chorobami zwiększającymi prawdopodobieństwo wystąpienia tych zaburzeń afektywnych są niedoczynność tarczycy, zespół Cushinga, a także np. niedobór witamin z grupy B, np. B12. Większe szanse na wystąpienie objawów depresji istnieją także w przypadku chorób autoimmunologicznych. Co ważne, uszkodzenie OUN może doprowadzić nie tylko do deficytów w sferze emocjonalnej, ale i poznawczej.

Epidemiologia

Dane epidemiologiczne obejmujące pacjentów oddziałów neurologicznych wskazują, że u osób tych częste jest współwystępowanie depresji, zaburzeń
lękowych oraz innych zaburzeń afektywnych (manii, hipomanii, zaburzeń dwubiegunowych oraz zaburzeń mieszanych).

Ważne!
Najczęściej występującą chorobą przy zaburzeniach organicznych jest depresja. Natomiast mania i hipomania występują rzadziej u pacjentów neuropsychiatrycznych. Ważne do podkreślenia jest, że zarówno depresja, jak i mania charakteryzują się wieloczynnikową etiologią i mogą wynikać z samej choroby, jak również mogą pojawić się jako reakcja na nią.

Etiologia

Nasze funkcjonowanie emocjonalne jest powiązane z działaniem układu limbicznego i jego strukturami, jak np. wzgórzem (dzięki któremu przekazywane są informacje między korą a zwojami podstawy, móżdżkiem, pniem czy też rdzeniem kręgowym, podwzgórzem tworzącym międzymózgowie). W układzie limbicznym znajduje się również hipokamp, należący do jednych z największych struktur tego układu. Poza znaczącą rolą hipokampa w nabywaniu nowych wiadomości (uczenie się, zapamiętywanie), dodatkowo odgrywa dużą rolę w kontroli zachowań emocjonalnych. Jądro półleżące jest odpowiedzialne za pozytywne wzmocnienie, a płat czołowy wraz z obszarem przedczołowym związany jest z kontrolowaniem emocji.

Uszkodzenie innych struktur mózgu a możliwość wystąpienia zaburzeń nastroju

Przeprowadzone do tej pory badania wskazują na występowanie depresji u osób z uszkodzeniami prawej półkuli mózgu. Mogą u nich pojawić się takie objawy, jak np. obojętność, ale i przejawianie nadmiernego optymizmu, euforii, nieadekwatnego wyrażania swoich reakcji emocjonalnych.
Duża grupa badaczy potwierdza związek występowania depresji również z przednimi okolicami lewej półkuli mózgu oraz ze zwiększoną aktywnością prawej kory przedczołowej. W przypadku jądra półleżącego może dochodzić do jego zmniejszonej reakcji na nagrodę.
Natomiast mania, ale i sama nieadekwatność zachowań może się wiązać z uszkodzeniami prawej okolicy ciemieniowej.
Inną strukturą mózgu jest móżdżek, który poza powiązaniami z funkcjami motorycznymi, odpowiedziami autonomicznymi ma wpływ na regulację funkcji poznawczych i emocji. W przypadku odpowiedzi na czynniki zewnętrzne może dochodzić do jego nadmiernej lub niedostatecznej reakcji.
Według niektórych źródeł w przypadku uszkodzeń móżdżku może wystąpić choroba afektywna dwubiegunowa (ChAD, ang. Bipolar Affective Disorder).
Uszkodzenie płatów czołowych może doprowadzić do rozwoju zespołu czołowego. W przypadku uszkodzenia obszarów podstawnych płata czołowego mogą pojawiać się tendencje do zachowania dwubiegunowego i tym samym mogą wystąpić takie objawy, jak: gwałtowność, labilność emocjonalna, trudność z planowaniem czynności. Natomiast gdy uszkodzeniu ulegają obszary przyśrodkowe płata czołowego, mogą pojawić się objawy depresyjne, spowolnienie psychoruchowe, męczliwość, a także zaburzenia uwagi i pamięci. Dodatkowo może dojść do zaburzeń świadomości.
Rozpoznanie niektórych chorób uczula na konieczność obserwacji w kierunku możliwości wystąpienia zaburzeń afektywnych. Dlatego też poniżej opisano przykładowe choroby i ich wpływ na organiczne zaburzenia afektywne.

Współwystępowanie chorób neurologicznych i zaburzeń afektywnych

Depresja może wystąpić w przebiegu udaru, w przypadku którego dochodzi do uszkodzeń czołowo-podkorowych. Tym samym uszkodzona zostaje tkanka mózgowa i wiąże się to z redukcją ilości noradrenaliny i/lub serotoniny w tym obszarze. Depresja może przybrać większe objawy w przypadku rozległego uszkodzenia mózgu.

Stwardnienie rozsiane (SM) – przewlekła, postępująca zapalno-demielinizacyjna choroba OUN o nie do końca wyjaśnionej patogenezie. W przypadku jej występowania poza objawami neurologicznymi dochodzi do zwiększenia ryzyka wystąpienia zaburzeń afektywnych, psychotycznych, ale i poznawczych.

Możliwość wystąpienia depresji u osób z SM jest aż 3–10 razy wyższa niż u osób z populacji ogólnej. Natomiast zaburzenia afektywne dwubiegunowe występują aż 2 razy częściej. Osoby z SM są również podatne na wystąpienie manii.

Zespół Fahra – wiąże się z mineralizacją jąder podstawy, mogą się pojawić różne objawy kliniczne, np. otępienie, zaburzenia psychotyczne, jak i zaburzenia afektywne przy występujących zaburzeniach neurologicznych (napady drgawkowe, akinezja, ataksja, dysmetria, objawy piramidowe i pozapiramidowe, ruchy mimowolne).

Zespół Cushinga jest chorobą kory nadnerczy związana z przerostem nadnerczy i hiperkortyzolemią gruczolaka przysadki. Wysokie stężenie glikokortykosteroidów może prowadzić do zaniku hipokampa i tym samym wpływać znacząco na pogorszenie pamięci. W zakresie funkcjonowania emocjonalnego często występuje depresja z apatią, spowolnieniem ruchowym lub pobudzeniem ruchowym. Długotrwała terapia hormonalna może prowadzić do występowania zespołu maniakalnego.

W przypadku ogniskowych zmian niedokrwiennych w okolicach płata czołowego i skroniowego, procesów rozrostowych w obrębie podwzgórza, choroby Huntingtona, neuroinfekcji, choroby Creutzfelda-Jacoba czy też otępienia czołowo-skroniowego wzrasta ryzyko wystąpienia manii.

...